Higiena wzroku w pracy

Dużo pracujesz przy komputerze? Coraz więcej osób odpowiada twierdząco na tak postawione pytanie, bo właściwie każda praca biurowa oznacza dziś siedzenie przed monitorem około osiem godzin dziennie. Do tego trzeba dołożyć czas spędzony na komputerowej rozrywce. Gdy wracasz do domu, z pewnością chętnie rozmawiasz na Facebooku, oglądasz Instagrama albo grasz w ulubioną grę. A nawet jeśli nie robisz tego na komputerze… Z pewnością wykorzystujesz do komunikacji smartfona, który jest de facto zminimalizowanym komputerem. W efekcie Twoje oczy mają wyższe ciśnienie wewnątrz gałki, głowa może zacząć Cię boleć, a ostrość wzroku i zdolność do skupienia zdecydowanie się obniżają. Jak uniknąć negatywnych efektów? Dobrym pomysłem jest robienie odpoczynku od monitora – chociaż pół minuty co 15-20 minut.

Jeśli pracujesz zdalnie i nie goni Cię deadline na wczoraj, pozwól sobie na kilkuminutową przerwę od komputera co 45 minut. Dodatkowo zadbaj o odpowiednie nawilżenie oczu. Jeśli czujesz, że oczy są przesuszone i szczypią, a wieczorem zaczynają intensywnie łzawić, stosuj tzw. sztuczne łzy. To preparaty, których skład przypomina naturalne łzy. Są idealne do zdrowego nawilżania oczu.

Możesz też spróbować tzw. jogi dla oczu. To ćwiczenia przypominające klasyczną jogę, które jednak mają na celu dbałość również o mięśnie odpowiadające za ruchy gałki ocznej. Celem ćwiczeń jest też zmniejszenie napięcia wewnątrz gałki. Joga dla oczu nie wyleczy wady wzroku, ale proste ćwiczenia relaksacyjne, które polegają m.in.

na zamykaniu oczu i wizualizacjach, mogą pomóc w zrelaksowaniu oczu i ogólnym odprężeniu.