Joga dla oczu to ćwiczenia, która mają pomóc w usuwaniu zbyt dużego napięcia w gałce ocznej, a także likwidacji napięcia mięśni szyi i barków oraz lekkich bólów głowy. Wśród ćwiczeń znajdziesz na przykład „wahadło”, które polega na tym, że musisz wygodnie usiąść i równomiernie wykonywać wdechy i wydechy. Zamykasz oczy i wyobrażasz sobie wahadło, za którym trzeba podążać – wykonuj ruchy głową w lewo i w prawo.

Potem zatrzymujemy głowę i śledzimy wyimaginowane wahadełko jedynie za pomocą oczu – nadal zamkniętych. Inne ćwiczenie to „spirala”. Polega na tym, że rysujesz spiralną linię na kartce (można też wydrukować.

Ważne, żeby nie włączać jej na monitorze). Kolejny etap to śledzenie linii spirali wzrokiem, od środka na zewnątrz, ruchami okrężnymi. Czy joga dla oczu jest skuteczna? Osoby, które ją stosują uważają, że pomaga się zrelaksować, wzrok lepiej odpoczywa a gałka oczna jest zdrowsza.

Jeśli chcesz się dowiedzieć czy to prawda, najlepiej wykonaj ćwiczenia samemu. Z drugiej strony warto też zachować zdrowy rozsądek. Początki jogi oczu sięgają połowy XIX wieku, kiedy wiedza medyczna nie była tak duża.

Niektórzy wyznawcy medycy alternatywnej bazują na zaleceniach z tamtej epoki i zachęcają np. do patrzenia bezpośrednio na słońce, najlepiej przez lupę… Można też trafić na obietnicę poprawy licznych wad wzroku i zachęty do odstawienia okularów. Tak radykalne podejście może zaszkodzić i trwale pogorszyć wzrok.

Jednak póki joga służy relaksowi, warto jej spróbować.