Luteina to jedna z tych substancji, które są dla nas niezbędne, ale nie są produkowane przez organizm. Wobec tego niezbędne jest dostarczanie luteiny wraz z pożywieniem – głównie warzywami i jajkami. Niestety aktualne żywienie, nawet to prozdrowotne, nie służy przyswajaniu dużych ilości luteiny, bo nasze jedzenie obrabiamy termicznie i używamy metalowych noży.

W obu przypadkach cenne właściwości luteiny zanikają. Cierpi na tym m.in.

wzrok, bo luteina jest szczególnie istotna dla prawidłowego funkcjonowania plamki żółtej. Ten element oka wpływa zarówno na ostrość widzenia, jak i rozróżnianie barw. Przy niedoborze luteiny mogą się pojawić poważniejsze choroby wzroku, takie jak zwyrodnienie plamki żółtej.

Aby podnieść kondycję wzroku można sięgnąć po preparaty zawierające ten związek. Jak do tej pory nie zauważono istotnych efektów ubocznych przyjmowania dodatkowych dawek luteiny. Mogą się jedynie pojawić skutki podobne do tych, które obserwuje się u osób spożywających zbyt duże ilości marchwi – skóra może lekko zmienić odcień.

Długa jest natomiast lista zalet, zwłaszcza dla kondycji oka. Luteina ma działanie ochronne i antyoksydacyjne. Zabezpiecza oczy przed działaniem promieniowania UVB i UVA.

Z tego powodu powinna być stosowana szczególnie przez osoby, które często spędzają czas na słońcu oraz lubią wizyty w solarium. Dodatkowa luteina przyjmowana w formie preparatów jest też zalecana dla osób, którym grozi zwyrodnienie plamki żółtej oraz dla tych, którzy cierpią z powodu alergicznego zapalenia spojówek.